תחבורה אוטונומית, כולל מה שמכונה נהיגה "חכמה", היא מושג נפוץ בשלב זה כמו כלי רכב היברידיים או חשמליים. בעוד שמכשולים רגולטוריים משמעותיים עדיין קיימים עד לפריסתה המלאה, המציאות של תחבורה אוטונומית נרחבת נתפסת בעיני רבים כבלתי נמנעת. עבור השחקנים בתעשייה זו - הן המבוססים והן המתפתחים - לקניין הרוחני תהיה חשיבות גוברת. כאשר חברות מגדרות את "תחום" הקניין הרוחני שלהן, ואחרות מנסות לייצר רווחים מפטנטים בתחום זה, קניין רוחני יעזור לעצב את עתיד התחבורה החכמה.
על מה ניתן, או יהיה ניתן, לקבל פטנט בתחום התחבורה החכמה? התשובה היא רבת-פנים. בין אם מדובר בחיישני החומרה הנדרשים כדי לשמור על רכב במצב בטוח על הכביש; התוכנה לאיסוף אלפי התשומות הדרושות להפעלת הרכב בצורה בטוחה, יעילה והכי חשוב עצמאית; או שיטות המאפשרות לתרגם תשומות שונות של מידע למאות התנהגויות אפשריות שנעשות בדרך כלל על ידי מפעיל אנושי, המרחב לטכנולוגיה מהפכנית ורווחית מאוד בשל לכיבוש.
בסקירת פטנטים שהוענקו לאחרונה, ראוי לציין כמה דברים. ראשית, נראה שיש שני סוגים בולטים של נציגים במרחב התחבורה החכמה: יצרניות רכב קונבנציונליות המשקיעות במחקר ופיתוח פנימי של קווי המוצרים שלהן, כמו הצוותים בפורד, GM, טויוטה וטסלה; ומפתחי מוצרי צד שלישי לשימוש ברכב המיוצר על ידי חברה אחרת. שנית, ההתמקדות של הגשות פטנטים עדכניות יותר נוטה להיות על אופן השימוש בחיישני נהיגה אוטומטיים ולא במה שחיישן נהיגה אוטומטי מזהה. נראה שהסיבה להתמקדות זו היא משום שהחדשנות של חיישני נהיגה כגון הרדארים, מערכות הלידאר, המצלמות ומערכות המחשוב המשמשות ליישום מערכות הנהיגה היא צנועה יחסית לאופן בו היישומים של חיישני הנהיגה הופכים את הנהיגה האוטומטית למציאות הם אלו שהופכים את הטכנולוגיה לחדשנית.
הנוף של פטנטים אוטומטיים הקשורים לנהיגה עדיין לא הבשיל. כאשר הפטנטים שהוגשו בשלב מוקדם של פיתוח טכנולוגיות אלו, הנוטות להיות רחבות, נכנסים באופן ישיר לטכנולוגיות שהופכות לבסיס בכל התעשייה, צפויות להתעורר מחלוקות. לדוגמה, פטנטים שהוגשו כדי לכסות את תהליך האוטומציה של נהיגה בדרך כלל, עם תאריכי קדימה מתחילת שנות ה-2010, עשויים להפוך ל"מזון" לליטיגציה. סוגים אחרים של פטנטים מוקדמים עשויים להיות בעלי ערך בתביעה גם נגד העוסקים בתחום. בדיוק כפי שתעשיות אחרות התמודדו עם אותה דינמיקה (כולל, במיוחד, תעשיית הטלפונים הניידים), אלו בשוק התחבורה החכמה צריכים להעריך שרישום פטנטים על הטכנולוגיות שלהם ובניית תיקי קניין רוחני חזקים יהיו חיוניים בהגנה מפני, או מניעה מלכתחילה של קרבות קניין רוחני.
סקירה של בקשות שהוגשו כעת ופטנטים שהתקבלו לאחרונה בתחום הנהיגה החכמה מדגימה גם כמה ערך נותר בלתי מנוצל מבחינת קניין רוחני. לפי הערכות אחרונות, טכנולוגיית נהיגה אוטומטית צפויה להגיע לשווי שוק של מיליארדי דולרים רבים ככל שהטכנולוגיות הללו מתרבות. מה שפוטנציאל השוק הזה מרמז בתוקף הוא חשיבותה של חדשנות במטרה לצמיחת נתח שוק והגנה. מכוון שיהיו שיפורים ופריצות דרך חדשניות ללא הרף בתעשייה, ככל שהתעשייה תתרחב ותבשיל, כך גם הקניין הרוחני שבבסיסה יתרחב. חברות נבונות בתחום יחפשו לחזק את אחזקותיהן בקניין רוחני שמא המתחרים יעשו זאת קודם. אלה שלא מצליחים להגן כראוי על החידושים שלהם עלולים לעמוד בפני סיכון להידחף אל מחוץ לשוק זה ההולך וגדל.
יבוא היום שבו ההגה האמיתי והמילולי יילקח מידיו של הנהג. יהיו לכך לא רק השלכות חברתיות וטכנולוגיות, אלא גם השלכות קניין רוחני מרכזיות. עם רמת החדשנות הגוברת בתחום זה - והסלמה ברכישת הפטנטים ואכיפת הפטנטים שיבואו בעקבותיה - חברות צריכות לדאוג כעת להגנה על הקניין הרוחני שלהן. עמדה חזקה של קניין רוחני עשויה להיות גורם מכריע חשוב בשאלה איזה חברות תרכבנה על גל הצמיחה בשוק ואלו תמחצנה על ידו.
אליוט קוק ומאט ג'ונסון הם עורכי דין בפניגן. פניגן הוא אחד ממשרדי עורכי הדין המתמחים בקניין רוחני הגדולים בעולם ומקור מהימן לחברות ישראליות. אנו מייצגים כ-200 מהחברות המובילות והמתוחכמות ביותר בישראל, מסייעים לנווט מחלוקות בנושא קניין רוחני ותביעות בנושא הפרת פטנטים, מייעצים בנוגע לדרכים להגנה אסטרטגית על טכנולוגיה לצורך מקסום הערך שלה, מנהלים תיקי פטנטים, ומפתחים אפיקי תשואה באמצעות רישום ורישוי פטנטים יצירתיים. במילים של Chambers USA "העבודה של פניגן היא לא פחות מיוצאת דופן".