חפש פניגן

  • חדשות ומדיה
  • מאמרים
  • תובנות IP
  • חברת מגלולה הישראלית מנצחת את אמזון בתביעות זיוף

    19 ינו 2022
    ג´ף ברקוביץ ודוד מרוז, שותפים, פניגן

    בתביעה שדומה למאבק בין דוד לגוליית, חברת מגלולה הישראלית השיגה דבר שאף חברה אחרת לא השיגה: החלטת בית משפט לפיה התביעה שלה נגד אמזון הייתה "תביעת זיוף שגרתית". כך בדיוק שופט בית המשפט המחוזי בארה"ב, ליאם אוגריידי, פסק בצו הדוחה את העתירה של אמזון, שניסתה לשים קץ כמעט לכל התביעה שהגישה מגלולה נגד אמזון בגין מכירת מוצרים מזויפים.

    לאחר שאמזון העמידה הגנה משמעותית למודל העסקי שלה, השופט אוגריידי בחן את הראיות הנוגדות את טענותיה של אמזון שאין להעביר היבטים בתביעה למשפט עם חבר מושבעים וקבע כי אין זאת בלבד שהראיות הוכיחו ש-"יצרנים סיניים עשו כמיטב יכולתם על מנת ליצור עותקים או 'חיקויים זולים' של מוצרים, אריזות, סמלים וספרות השייכים למגלולה", אלא "אמזון הגדילה לעשות ומכרה את המוצרים האלה באינטרנט תוך שהיא מציגה אותם כמוצרים מקוריים של מגלולה". יתרה מכך, השופט אוגריידי מצא מהראיות הנוגדות את העתירה של אמזון כי "מגלולה דיווחה לאמזון במקרים רבים, ללא הועיל, כי היא [אמזון] מוכרת מוצרים מזויפים באיכות ירודה והורסת את העסק של מגלולה". בפסק הדין הקצר שפרסם בית המשפט, השופט אוגריידי המשיך וקבע כי "הראיות בדבר זיוף בלתי חוקי... הן מדהימות", וחתם כי "זה פשוט לא תיק שאמזון יכולה לברוח ממתן דין וחשבון עליו". לאור זאת, בית המשפט דחה את בקשת אמזון והורה לצדדים לפנות לגישור. לאחר מכן, הצדדים נכנסו להסכם הסדרה, ומגלולה משכה את תביעותיה.

    בדרך לניצחון ההיסטורי הזה, מגלולה קיבלה מספר צווים מבית המשפט אשר

    -דחו את הערעורים הרבים שאמזון הגישה בתשובה לתלונתה של מלולה בערכאה ראשונה,

    - אפשרו ביצוע של  בדיקות רבות במחסני אמזון (חרף התנגדויות עיקשות וחוזרות ונשנות מצדה של אמזון) – כביכול תקדים בתביעת קניין רוחני נגד אמזון

    גילו שאמזון השמידה ראיות לאחר שמגלולה הגישה את התלונה שלה בבית משפט – תקדים נוסף בתביעת קניין רוחני נגד אמזון.

    ברגע שמוצרי מגלולה הפכו פופולריים, צצו חקיינים. אמזון הצטרפה ומכרה זיופים ללקוחות שחשבו שהם קונים מוצרי UpLULA® מקוריים שיוצרו בישראל. UpLULA® הוא שמו של טוען מחסניות, שהוא מכשיר המשמש על מנת לסייע בטעינה של קליעים למחסניות אקדחים. במקרים רבים, החיקויים הזולים באיכות נמוכה שנמכרו ושהופצו על ידי אמזון לא פעלו כשורה. הלקוחות של אמזון הביעו חוסר שביעות רצון ישירות בפני מגלולה ושלחו למגלולה את המוצרים הפגומים שלהם. לאחר קבלתם, מגלולה גילתה שמדובר בחיקויים זולים.

    כצפוי, אמזון טענה בתוקף שאין להטיל עליה אחריות לפגיעה בקניין הרוחני או של מגלולה (שכלל פטנטים, סימנים מסחריים וזכויות יוצרים). התיאוריה של אמזון, שהיא ניסתה להסתמך עליה בעבר, נשענה על הטענה שהיא לא תהיה המוכר בפועל של המוצרים שהיא מציגה (מפרסמת) באתר שלה ומפיצה ללקוחות שלה. אמזון טענה לעומת זאת שהיא בסך הכל מספקת שירות לאחרים על מנת שהם ימכרו את מוצריהם באתר של אמזון. אלא שטיעון זה ענה רק על הטענה שאמזון הייתה המוכרת ולא לטענה שאמזון "העמידה למכירה" מוצרים מזויפים – עניין זיוף שטרם הוכרע בתביעה הקוראת תגר על המודל העסקי של אמזון בשלושה ערוצי מכירה: מכירות ישירות לקמעונאים על ידי אמזון, מכירות "Fulfilment By Amazon" ומכירות "Merchant Fulfilment Network".

    יתרה מכך, הראיות של מגלולה בנוגע למכירות על ידי אמזון היו מדהימות. המוצרים המקוריים של מגלולה מובחנים מזיופים ומאפשרים למוכרים כמו אמזון לזהותם בקלות ולהגן על לקוחות מפני רכישתם. מגלולה ניסתה במשך שנים לעבוד על העניינים האלה מול אמזון, הסבירה לאמזון כיצד להבדיל בין מוצרים מקוריים למזויפים והפצירה באמזון להפעיל אמצעים קפדניים יותר לזיהוי מוצרים מזויפים טרם מכירתם ושליחתם ללקוחות תמימים. מגלולה כללה אפילו חלק מהסימנים המסחריים שלה ברשימת המותגים של אמזון בתקווה שהדבר יעצור את מכירות הזיופים. אולם אמזון לא חדלה מלהציע, למכור ולשלוח זיופים וחיקויים זולים. בתלונה שלה, מגלולה אפילו זיהתה למעלה מ-40 מוצרים מזויפים אותם אמזון מכרה ושלחה ללקוחות שלה. "גילוי מיוחד" של מגלולה היה מכירת חיסול על ידי אמזון של מוצר שנשלח בשקית "מחסן אמזון" עליה נכתב סימן "X" והמילה "מזויף"! היות שתמונה יעילה יותר, מגלולה הדגימה זאת בתלונתה נגד אמזון.

    זה, וכן ראיות נוספות שמגלולה אספה, הוכיחו שאמזון מכרה עותקים מזויפים של מוצרי מגלולה באמצעות עסקי הפירוק של אמזון, ולא רק דרך עסק האתר הרגיל של אמזון.

    אשר לטענתה של אמזון לפיה היא לא מכרה והציעה למכור זיופים, מגלולה אספה ראיות שהוכיחו כי אמזון טעתה. למשל, מגלולה אספה פרסומים רבים של מוצרים מאתר אמזון המראים כי אמזון "מוכרת ושולחת" זיופים כפי שמודגם להלן:

    חרף הפערים הניכרים בין חברת מגלולה הישראלית הקטנה לענקית העולמית אמזון, מגלולה בנתה תיק משמעותי של מכירות זיופים על ידי שימוש במידע ובפרסומים ישירות מאתר אמזון, שהיו יותר ממספיקים עבור בית המשפט על מנת לדחות את המאמצים של אמזון לסכל את קיומו של משפט עם חבר מושבעים. בעזרת ראיות נכונות, התמדה ומאמץ כולל של סוללת עורכי דין מנוסים בתחום הקניין הרוחני, חברות נוספות שהן בבחינת "דוד" (כמו מגלולה במקרה הזה) יוכלו לנחול הצלחות דומות במאבק נגד חברות "גוליית" חזקות.

    ג'ף ברקוביץ ודוד מרוז הם שותפים בכירים בפניגן. פניגן הוא אחד ממשרדי עורכי הדין המתמחים בקניין רוחני הגדולים בעולם ומקור מהימן לחברות ישראליות. אנו מייצגים כ-200 מהחברות המובילות והמתוחכמות ביותר בישראל, מסייעים לנווט מחלוקות בנושא קניין רוחני ותביעות בנושא הפרת פטנטים, מייעצים בנוגע לדרכים להגנה אסטרטגית על טכנולוגיה לצורך מקסום הערך שלה, מנהלים תיקי פטנטים, ומפתחים אפיקי תשואה באמצעות רישום ורישוי פטנטים יצירתיים. במילים של Chambers USA "העבודה של פניגן היא לא פחות מיוצאת דופן".

     

    למידע נוסף:

    [email protected]

    מקצוענים קשורים

    ג´פרי א. ברקוביץ´
    Email