חפש פניגן

  • חדשות ומדיה
  • מאמרים
  • תובנות IP
  • האם תעשיית הרכבים האוטונומיים מנווטת לכיוון מלחמת פטנטים?

    07 נוב 2018
    דארן ג´ירון ואליוט קוק

    תעשיית הרכבים האוטונומיים ממשיכה להתפתח בקצב מטורף. הרכבים האוטונומיים הראשונים למכירה צפויים לעלות על הכביש במהלך 24 חודשים הבאים. ייצרני רכב, תאגידי טכנולוגיה מובילים, יצרני גלאים ותתי מערכות של רכבים אוטונומיים ועוד, כולם נכנסים לעמדות. לא רק שהחברות הללו רוצות לפתח את הטכנולוגיות שלהן, אלא שהן גם אוגרות במהירות פטנטים. כרגע ישנם מעל 3,500 פטנטים אמריקאים אשר הופקו ומכילים את המונח "רכב אוטונומי". כמובן שרבים מהפטנטים הללו הופקו לחברות רכב מסורתיות כגון טויוטה, פורד, ב.מ.וו, פוש ופולקסווגן. אולם, רבים אחרים הוענקו לחברות טכנולוגיות כגון גוגל, אפל, אובר, ויימו, אמזון ומוביל איי (חברה מקבוצת אינטל), בין היתר.

    במהלך השנים הקרובות, הפטנטים הללו עלולים לשחק תפקיד מרכזי בעיצוב סביבת שוק הרכבים האוטונומיים – בדיוק כמו שפטנטים מילאו בשוק הטלפונים החכמים בעשור האחרון. על פי אתר Statista.com, בשנת 2009 נוקיה שלטה ב- 40% משוק הטלפונים החכמים ואחריה נרשמו RIM  וחברת אפל, אשר הציגה את האייפון הראשון שלה פחות משנתיים קודם. טלפון האנדרואיד הראשון הושק לראשונה בזמנו וסמסונג החזיקה בפחות מ- 3% מהשוק. שחקנים אחרים בשוק הטלפונים החכמים כללו את סוני, LG ו- HTC.

    נוקיה הביאה את הפטנטים לחזית תעשיית הטלפונים החכמים בסוף 2009, כאשר הגישה תביעה ענקית על הפרת פטנטים נגד אפל (מה שפתח מלחמת פטנטים של תשע שנים). תוך חודשים בודדים אפל הגישה תביעת נגד לנוקיה וכל אחת מהחברות יזמה תביעות הפרת פטנט חדשות, האחת נגד השנייה. מהר מאוד חברות אחרות הצטרפו וגם הגישו תביעות. במהלך מספר שנים לאחר מכן, כמעט כל ייצרן טלפונים חכמים וכן ספקים רבים של תוכנות טלפונים חכמים או תתי מערכות, לקחו חלק במספר רב של תביעות משפטיות ענקיות ברחבי העולם.

    עד 2013, נוקיה, RIM  ו- HTC נעלמו משוק הטלפונים החכמים ואפל וסמסונג חלקו 50% מהשוק. למרות שייתכן וגורמים רבים תרמו לשינויים המשמעותיים בנוף הטלפונים החכמים בין 2009 ו – 2013, הסתמכו רבות על פטנטים היות וצדדים רבים חיפשו דרך לשמר או להשיג נתח שוק, לבסס החלפת רישיונות או להדוף תוקפים. צדדים ללא פטנטים משפיעים מצאו עצמם בעמדה נחותה בהרבה היות ולא יכלו לעצור מתחרים ולמנוע פלישתם לזרם הרווחים, להרתיע התקפות על פטנטים או לקצר דיונים משפטיים בענייני פטנטים בעזרת תביעות נגד יעילות. הצדדים הללו היו בסכנה לא רק לאבד את נתח השוק שלהם, אלא גם לאפשרות שיידחקו לגמרי מחוץ לשוק.

    נקודות דמיון רבות בין שוק הטלפונים החכמים של 2009 ושוק הרכבים האוטונומיים של היום, מצביעים על כך שייתכן ותעשיית הרכבים האוטונומיים הולכת לכיוון דומה של מלחמת פטנטים. במהלך שבע השנים הבאות, תעשיית הרכבים האוטונומיים צפויה לגדול בקרוב ל- 550 מיליארד דולר עם צמיחה של כ- 40% בשנה. בדומה, במהלך שבע שנים בין 2008 עד 2015, על פי Statista.com תעשיית הטלפונים החכמים גדלה בקצב של כ- 35% בשנה עם שווי של כ- 500 מיליארד דולר. כמו בתעשיית הטלפונים החכמים, השוק הענק הנחזה וקצב הצמיחה המהיר מעודדים חברות רכבים אוטונומיים להגן בצורה אגרסיבית על האינטרסים שלהם בשוק, באמצעות קביעת פטנטים וטענות נגד.

    בנוסף, שוק הרכבים האוטונומיים הנוכחי, כמו שוק הטלפונים החכמים של 2009, כולל מספר מתחרים מרכזיים וחלק מהמתחרים במרחב הרכבים האוטונומיים, כגון אפל וגוגל, הן חברות עם וותק וניסיון במלחמת הפטנטים של הטלפונים החכמים.  

    כמו כן, הרכבים האוטונומיים הם שילובים מורכבים של מערכות ותתי מערכות. נתון זה מרחיב את שדה הקרב של קביעות פטנט וכמו הטלפונים החכמים עם שפע המאפיינים הפונים אל המשתמש, מתקני משתמש קצה המשמשים בטכנולוגיות של רכבים אוטונומיים עשויים לכלול אלפי פטנטים במגוון רחב של טכנולוגיות.

    במידה ויתעוררו מחלוקות נרחבות בתחום הפטנטים בתעשיית הרכבים האוטונומיים, ישנם לקחים רבים ללמוד ממלחמת הפטנטים של הטלפונים החכמים. ראשית, איכות הפטנט הרבה יותר חשובה מכמות, היות ופטנטים חסרי תביעות אשר יכולות להשפיע על מתחרים חסרי תועלת בעצירת תביעות משפטיות, הגנה על נתח שוק או תמיכה בעסקאות לגבי רישיונות. שנית, חברות ללא פטנטים שחוסמים מתחרים הן מטרה – בסכנה שידחקו אותם לגמרי מחוץ לשוק. במלחמת הטלפונים החכמים, חברות עם פטנטים בעלי יכולת השפעה על מתחרים הצליחו לקבל פיצויים בגובה עשרות או מאות מיליוני דולרים, לסלק תביעות מאיימות, להבטיח עסקאות מיטיבות של החלפת רישיונות ולשמר או להשיג נתחי שוק. חברות ללא  פטנטים חוסמים לא ממש הצליחו.

    אולם, השגת פטנטים המשפיעים על מתחרים אינה מקרית. נהפכו, היא תוצר של מחשבה תחילה ופיתוח אסטרטגיה – משהו שחברות רבות מוותרות עליו – על מנת ליצור תביעות פטנט מועילות מכוונות לטובת מוצרים ופעילויות צפויים של מתחרים. ללא גישה אסטרטגית לגבי רישום פטנטים, לחברות הרכבים האוטונומיים סיכוי קטן בהרבה להימנע מדיונים משפטיים או לשרוד או להצליח במידה ותפתח מלחמת פטנטים בתחום הרכבים האוטונומיים.

    הכותבים דארן ג'ירון ואליוט קוק הם שותפים בכירים בחברת פניגן. פניגן הינה אחד ממשרדי עורכי הדין הכי גדולים בעולם אשר מתמחים בקניין רוחני ומהווה אבן שואבת לחברות ישראליות. פניגן מייצגת יותר מ-140 חברות ישראליות מובילות בתחומן העוסקות בפיתוח טכנולוגיה חכמה וחדשנית. פניגן מספקת ללקוחותיה ייעוץ משפטי בנושאים הבאים: תיקי קניין רוחני והפרט פטנט, פיתוח אסטרטגיית פטנט חזקה לצורך הגנה על הטכנולוגיה ומיקסום הרווחים וניהול תיקי פטנט ותזרימי מזומנים תוך כדי פיתוח המוצר ורישום הפטנט.

    מקצוענים קשורים

    דארן מ. ג´ירון
    Email
    אליוט סי. קוק
    Email