חפש פניגן

  • חדשות ומדיה
  • מאמרים
  • תובנות IP
  • הסוד שכל מהנדס צריך לדעת על פטנטים

    24 יונ 2020
    גרשון פניטש

    זהו סיפור אמיתי. יצרנית ישראלית של רכיבים חדשניים בתחום התחבורה והניידות סבלה מבעיה גדולה. היא העסיקה את המוחות הטובים ביותר בתעשייה שלה, אשר פיתחו פתרונות ששולבו במוצרי OEM בכל העולם. לפי קנה מידה בינלאומי החברה הישראלית הייתה קטנה, אולם היא התחרתה בחברות גדולות ממנה בהרבה, עד כדי כך, ששמונת הדורות האחרונים של מוצרי ה- OEM כללו את החידושים של החברה הישראלית.

    אז מדוע זו הייתה בעיה גדולה? אף אחת מיצרניות ה OEM הגדולות לא רכשה את מוצרי החברה הישראלית. במקום זאת, שנה אחר שנה, חברות ה OEM העתיקו את ההמצאות של החברה הישראלית. החברה הישראלית חשבה שמוצריה מוגנים היטב ע"י 15 פטנטים אמריקאים ופטנטים רבים אחרים בכל רחבי העולם. אולם הפטנטים שלה לא יכלו לעצור את ההעתקה.

    זהו אינו סיפור ייחודי לחברה ספציפית זו או לתעשייה ספציפית זו. חברות רבות בישראל ובכל העולם סובלות מבעיות דומות. ניתוח הראה שיותר מ 95% מהפטנטים הם חסרי ערך – לא מכיוון שפטנטים בהגדרה הם חסרי ערך, אלא מכיוון שחברות אינן מבינות את העיקרון הפשוט ההופך פטנטים לבעלי עוצמה. על מנת להבין זאת, כדאי לקחת צעד אחורה ולבחון ראשית את ההבדלים בין פטנטים חזקים וחלשים.

    לפטנטים חזקים ישנה פונקציה חשובה אחת: לחסום מתחרים מלהציע מוצרים מתחרים. קשה להשיג זאת יותר ממה שנראה, מכיוון שבכל פעם שחברה מפתחת פתרון חדש בעל ערך, ומוציאה עליו פטנט, המתחרים המתוחכמים מנסים למצוא דרכים להציע מוצר דומה, אשר עוקף את הפטנט. למשל, במערכות סיוע לנהג המבוססות על ראיית מכונה. מספר חברות מציעות מוצרים מתחרים, כאשר כל אחת מהן משתמשת בפתרון טכני שונה. במקרים רבים הם מצאו שיטות לעקוף את הפטנטים של האחרות, מכיוון שמרבית הפטנטים הם מאוד טכניים, והמתחרים מסוגלים לרוב למצוא פתרון טכני אחר להשגת אותה המטרה. במלים אחרות, הוצאת פטנטים על פתרונות טכניים ספציפיים לרוב הופכת את הפטנט לחלש.

    לעומת הפטנטים החלשים, הטכניים, פטנטים חזקים הם קונספטואליים מטבעם. כלומר, מי שמסוגלים להכליל את המצאותיהם כך שיתארו את המטרה עצמה ולא פתרון טכני מצומצם להשגת אותה המטרה יכולים לחסום את כל הנתיבים של המתחרים המציעים מוצר מתחרה.

    חברת אפל הדגימה רעיון זה בפטנט שהיא קיבלה לפתיחת הנעילה של טלפון סלולרי באמצעות זיהוי תווי פנים. אפל הבינה, שלפני פתיחת הנעילה של הטלפון היה עליה לקבל אינדיקציה כלשהי לרצונו של המשתמש לפתוח את הנעילה. לולא זאת, נעילת הטלפון עשויה הייתה להיפתח אילו המצלמה הייתה קולטת את תמונת פני המשתמש רק כאשר הטלפון פשוט מונח על השולחן. אז אפל הוציאה פטנט על הקונספט של צילום תמונת הפנים רק לאחר הזזת הטלפון באופן המצביע על הרצון לפתוח את הנעילה. אילו אפל הגדירה את האלגוריתם לזיהוי תנועה, או הגדירה את סוג חיישן התנועה הנדרש לאימות כוונת המשתמש, מתחרה עשוי היה להשתמש באלגוריתם אחר, או עשוי היה להשתמש בחיישן אחר על מנת לעקוף את הפטנט. דוגמה זו מדגימה שניתן לייצר ערך לפטנט כאשר אסטרטג הפטנטים נסוג מהפרטים הטכניים, ומבין שלמרות הגאווה שבה הממציאים מתארים פרטים אלה, הכללתם תחת מעטה הגנת הפטנט מגישה למתחרים דרך פשוטה כיצד להימנע מהפרת הפטנט. כך, היכולת להגן קונספטואלית על המצאה היא לרוב חזקה הרבה יותר מגישה טכנית טיפוסית להגנת פטנטים.

    אף כי הגישה הקונספטואלית עשויה להיראות כדרך הגיונית להוצאת פטנטים, מרבית החברות אינן מצליחות לבצע זאת בהצלחה. אנליסט אחד סיפר שלאחר שבדק 3000 פטנטים מכמה מאות של חברות סטרטאפ, הוא הצליח למצוא ביניהם כשלושה פטנטים בלבד שהיה להם ערך משמעותי כלשהו. הרוב הגדול של הפטנטים נטה להיות צר מכדי לחסום את מתחריהם. דבר זה קורה כאשר חברות משתמשות במתודולוגיות פטנטים המובילות לפטנטים טכניים ולא קונספטואליים.

    אם החברה שלכם פועלת כרוב החברות, אזי ההחלטה "על מה להגן" נשארת אצל המהנדסים, מה שמוביל לאתגרים משני סוגים: ראשית, המהנדסים המגיעים לפתרונות טכניים מבריקים, נוטים להתמקד בהגנה על פתרונות אלה בפטנט. רבים אינם מבינים שחוקי הפטנטים מאפשרים הגנת פטנטים רחבה יותר להמצאה. עורכי הדין העוסקים בפטנטים עושים מה שאומרים להם, וכותבים פטנטים טכניים. באופן זה, החברות יכולות ליצור תיקי פטנטים יקרים, בעלי ערך מועט ביותר.

    האתגר השני הוא שמנהלי ההנדסה המקבלים את ההחלטות על הפטנטים הם לרוב מומחים בתחומם. זהו אתגר, משום שהמומחים נוטים לפסול מיד מושגים רחבים כבלתי-ניתנים להגנה, בעוד שהם אכן ניתנים להגנה. לקוחות מחבר מאמר זה מקבלים פטנטים בעלי ערך באופן שגרתי על אף ההתנגדות הראשונית של המהנדסים הרואים את רעיונותיהם הקונספטואליים כברורים מאליהם. בכפוף לחוק, ניתן להוציא פטנט אם ההמצאה אינה ברורה מאליה ל "אדם בעל מיומנות רגילה בתחום". דעתו של המומחה בנוגע למה ברור מאליו לא צריכה להיות אבן הבוחן להחלטות על פטנטים.

    הפתרון הוא לנקוט בגישה עסקית להגנת פטנטים, כאשר קבוצה שנבחרה בקפידה מבין אנשי החזון הטכניים והעסקיים בחברה מסיטה את מוקד הפטנט מהדבר שנראה מעניין ביותר לממציאים - אל תזרים ההון עליו יש להגן על מנת שהחברה תזכה לבלעדיות בשוק. במצב כזה, עבודה עם אסטרטג פטנטים המיומן בהגנה קונספטואלית עשויה לבדוק את הפטנט לפני כתיבתו, על מנת לוודא שהוא מסוגל להשיג מטרה עסקית קריטית. המושגים העוברים את הבדיקה הופכים לנכסי הפטנטים העיקריים של החברה. אלה שלא, נעזבים. באופן זה, חברות עשויות להימנע מבזבוז כספים על פטנטים שכנראה לא ישנו דברת תוך שינוי תמהיל תיק הפטנטים לבעל ערך רב יותר.

    המהנדסים יכולים לתרום רבות לתהליך זה באמצעות שאלת השאלה "נניח והמתחרה יראה את הפטנט, האם זה יעצור אותו מלהתחרות בשוק?" אם התשובה היא "לא", יש להרחיב את הפטנט לפני הגשתו על מנת להגדיר את ההמצאה באופן קונספטואלי.

    המהנדסים צריכים גם להימנע מהנטייה לראות בהמצאות קונספטואליות כברורות מאליהן. תפקידו של בוחן הפטנטים הוא להעלות השגות, ותפקידה של החברה הוא להילחם חזק לעל מנת לקבל הגנה מסחרית נאותה.

     

    על המחבר:

    גרשון פניטש הוא עורך-דין אמריקאי, המתדיין על פטנטים בבית המשפט, עורך-דין פטנטים רשום בארה"ב, ושותף בחברת פניגן, אחת מחברות הקניין הרוחני הגדולות בעולם. הוא מוביל את קבוצת התכנון האסטרטגי של קניין רוחני של פניגן והסניף הישראלי שלה, עובד על יותר מ 150 מהחברות המובילות בישראל על מנת לסייע להן להגדיל את ערכן באמצעות ניהול פטנטים אסטרטגי, ולבסס ולהגן עם פטנטים בבתי משפט בארה"ב. גרשון הוא חבר סגל בביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, שם הוא קיבל בשלוש השנים האחרונות את פרס המרצה המצטיין עבור קורס ה MBA שלו על אסטרטגיית פטנטים.

    ניתן לכתוב לו ב gerson.panitch@finnegan.com.

    מקצוענים קשורים

    גרשון ס. פניטש
    Email